Efter att ha läst några inlägg om observationer som gjorts på skolgårdar helt utan gungor eller andra saker att aktivera sig med kan jag inte bli annat än lite tagen. Visst kan det i vissa fall vara bra för eleverna att få ta fram sin kreativa sida men jag kan ändå tycka att det är sorgligt.
Jag kikade runt lite på nätet om detta och fick upp en tidningsartikel från GP, https://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2392659-utan-roliga-skolgardar-ingen-ro-i-klassrummet?m=print.
Där beskrivs det hur viktigt det är för elever/barn att röra på sig, och jag kan inte göra annat än att instämma. Man har pekat ut skolgården som nyckeln till mer rörelse och att röra på sig är viktigt för elevers hälsa och inlärning. De skriver vidare att flera studier, bl.a. Bunkefloprojektet som genomfördes i Malmö visar att betygen höjs och att eleverna har lättare att nå målen om det finns daglig idrott eller rörelse på skolan.
Idag finns rekommendationer om att skoldagen ska innehålla daglig fysisk aktivitet men varken hur mycket eller vad.
Skolan är en plats där elever spenderar stora delar och många år av sitt liv, en väl planerad skolgård där eleverna får leka och bli fysiskt trötta mellan lektionerna anser jag är något som alla skolor verkligen borde prioritera, om inte för barnens välmående så i alla fall för bättre resultat på lektionstid.
Hur känner och tycker ni angående de tomma skolgårdarna?
Källor:
http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundskoleutbildning/grundskola/laroplan/curriculum.htm?tos=GR
https://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2392659-utan-roliga-skolgardar-ingen-ro-i-klassrummet?m=print.
http://malmo.se/Forskola--utbildning/Grundskola/Grundskolor-och-forskoleklass/Grundskolor-A-O/Grundskolor/Gottorpskolan/Om-skolan/Bunkefloprojektet.html
Jag ställer mig negativt till tomma skolgårdar, jag tror att det ger eleverna mer om de har en skolgård med olika redskap som de kan använda. En tom skolgård utan redskap är dock bättre än att eleverna inte har någon skolgård alls. På en tom skolgård kan eleverna i alla fall vistas ute och leka olika lekar eller till exempel hoppa hopprep eller spela fotboll om de har tillgång till det materialet. Det är bättre än inget, men jag tror att det bästa är om eleverna har tillgång till andra saker med, så som gungor, klätterställningar osv. På den skolgård jag gjorde mina observationer fanns det flera olika redskap för eleverna att använda och de användes även i stor utsträckning och eleverna såg ut att ha roligt. Så jag tror att en skolgård med flera olika redskap som ger eleverna möjligheterna till flera olika aktiviteter är det bästa. Jag tror att en skolgård som saknar detta kan upplevas som tråkig av eleverna och då bli även rasten, som ska vara rolig, tråkig istället.
SvaraRaderaJag vill påstå att jag också är något negativ till dessa tomma skolgårdar, även om den skolan jag observerade på var en sådan tom skolgård. Eleverna på in observation verkade dock inte vara påverkade av att skolgården var tom. De lekte andra ekar med både rastvakterna och varandra. De sprang och lekte olika lekar, spelade alla möjliga bollspel med varandra och jag tror att när de gick in på lektion igen var de absolut var "avlekta" eller vad man nu ska kalla det.
SvaraRaderaJag tror att en tom skolgård kan öka barnens kreativitet, då de själva får bestämma vad de ska leka på rasten än att de känner att de ska gunga eller klättra i klätterställngar just för att dessa saker finns på skolgården. Samtidigt så kan man också ställa sig frågan om kreativiteten också skulle öka om dessa saker också fanns? Men jag tycker absolut att gungor och andra saker ska finnas på en skolgård samtidigt som jag anser att det är viktigt att det finns utrymme för övriga lekar också som inte kräver några grejer för att kunna underhålla barnen på raster,som sociala lekar, (kull,kurragömma mm) och även bollspel.
Tycker det är hemskt med tomma skolgårdar, skolgårdarna är ju som sagt till för att eleverna ska kunna röra på sig och få möjlighet att ta en välbehövd paus. Då ska det också finnas saker de kan göra.
SvaraRaderaPå min skolgård som jag besökte syntes det att de hade satsat på skolgården, det fanns nya gungor och en konstig gunga lite som ett sköldpaddsskal man kunde sitta i. Det fanns även andra grejer men den mest imponerande var deras basketboll/fotboll/bandyplan med konstgjort gräs för att det inte skulle bli lerigt eller halkigt. Barnen tyckte verkligen om att spela fotboll där även om det fanns en äkta fotbolls plan bara några meter bort. Barnen använde på ett sätt eller mer det som fanns på skolgården för att leka och det märktes att de hade kul.
Så jag tycker det är hemskt att de tomma skolgårdarna finns - då undrar man ju om skolan dragit in på det för att hjälpa ett annat behov i skolan eller om de helt enkelt inte valt att lägga resurser på skolgården av en annan anledning.
Bra inlägg Hildur ^~^
Jag håller med Alexandra i kommentaren ovan. En "tom" skolgård kan öppna upp för mer kreativitet hos barnen där de inte fatsnar i redskap som finns utplacerade på vissa speciella platser. Att barnen behöver aktivera sig under dagen är självklart viktigt och om man är rektor på en skola med en "tom" skolgård tror jag att arbetet med fritidspedagoger och rastvakter är otroligt viktigt. Det behöver då i stället finnas möjlighet att delta i arrangerade lekar, både av personal och av eleverna själva, som går att variera i oändlighet. Ett fast objekt som en gunga är ju som sagt ett fast objekt och kan kanske inte användas på lika många olika sätt som en helt fri lek. Å andra sidan har jag läst artiklar som handlar om att skolgården behöver vara inbjudande och ha olika rum som eleverna kan utforska så jag är inte helt färdig med denna tanke.
SvaraRaderaAtt barnen får bättre betyg av att röra på sig förstår jag verkligen men att det behövs en fullproppad skolgård för att uppnå rörelse är jag osäker till. Sen att tomma skolgårdar inte är attraktiva för ögat kan jag inte annat än hålla med om.
Jag håller med Alexandra i kommentaren ovan. En "tom" skolgård kan öppna upp för mer kreativitet hos barnen där de inte fatsnar i redskap som finns utplacerade på vissa speciella platser. Att barnen behöver aktivera sig under dagen är självklart viktigt och om man är rektor på en skola med en "tom" skolgård tror jag att arbetet med fritidspedagoger och rastvakter är otroligt viktigt. Det behöver då i stället finnas möjlighet att delta i arrangerade lekar, både av personal och av eleverna själva, som går att variera i oändlighet. Ett fast objekt som en gunga är ju som sagt ett fast objekt och kan kanske inte användas på lika många olika sätt som en helt fri lek. Å andra sidan har jag läst artiklar som handlar om att skolgården behöver vara inbjudande och ha olika rum som eleverna kan utforska så jag är inte helt färdig med denna tanke.
SvaraRaderaAtt barnen får bättre betyg av att röra på sig förstår jag verkligen men att det behövs en fullproppad skolgård för att uppnå rörelse är jag osäker till. Sen att tomma skolgårdar inte är attraktiva för ögat kan jag inte annat än hålla med om.
Det är viktigt att barnen får röra på sig och framför allt få göra något annat mellan lektionerna och läsandet.
SvaraRaderaJag tror inte på att det är någon bra idé att ha tomma skolgårdar. Barnen måste få inspireras av något för att komma igång med sina aktiviteter. Jag tror inte att barns kreativitet påverkas om det är "för många" redskap på skolgården.
Att införa mer fysiska aktiviteter tror jag hjälper eleverna att prestera bättre, så ämnet idrott borde ha fler lektioner i veckan. Även för att det är bra att röra på sig, då det har visat att övervikt har ökat bland barn.
Jag tycker att skolgården ska vara som en stor lekpark, där det ska vara roligt att leka.
Tack för ett bra inlägg!
Jag instämmer med dej! Man vet ju själv hur skönt det kan vara att ta en promenad på rasten. Lite frisk luft och rörelse och man är pigg igen.
SvaraRaderaJag håller med Angelica om att kreativiteten inte hämmas av att ha saker på skolgården.
Jag har jobbat på en förskola, där vi för ett år sedan flyttade till en ny byggnad. Det finns en gård inhägnad, eller faktiskt två. Den ena är dock fylld med giftiga bär och en gammalt förråd som innehåller spik, glasskärvor osv. Den andra har en liten gräsplätt, en sandlåda. Ja det är typ allt. Vi har cyklar som är populära, dock tog det 8 månader innan asfalten kom. Detta beror på att förskolans gård INTE prioriteras, chefer som är för fega och som inte lyssnar.
De yngre barnen vistas här, de äldre får vara på skolgården, där in princip alla lekställningar är för stora.
Med detta sagt vill jag poängtera hur viktigt det är att de "högre uppsatta" tar tag i saker, att det inte ska få ta så lång tid. Förhoppningsvis ska gården fixas på min förskola, men att det gått nu ett år tycker jag är alltför lång tid.
Synd att politikerna som sitter där uppe inte vill lyssna på dem som faktiskt jobbar i skolans värld.
Jag tror inte att en tom skolgård någonsin kan vara bra för barnen. Ökad kreativitet? jag vet inte ja! Jag tror att de barn som vill leka de lekarna gör det ändå och de barnen som behöver olika sorters redskap ökar sin kreativitet oerhört om det erbjuds olika alternativ på en skolgård.
SvaraRaderaTyvärr ser väl många skolgårdar i dagens läge ut som "tomma" skolgårdar och då ställer det nog ännu större krav på de vuxna att vara delaktiga i leken så att så många som möjligt kan se rasten som ett meningsfullt och roligt tillfälle och inte bara som ett tråkigt måste.
Jag tror inte att en tom skolgård någonsin kan vara bra för barnen. Ökad kreativitet? jag vet inte ja! Jag tror att de barn som vill leka de lekarna gör det ändå och de barnen som behöver olika sorters redskap ökar sin kreativitet oerhört om det erbjuds olika alternativ på en skolgård.
SvaraRaderaTyvärr ser väl många skolgårdar i dagens läge ut som "tomma" skolgårdar och då ställer det nog ännu större krav på de vuxna att vara delaktiga i leken så att så många som möjligt kan se rasten som ett meningsfullt och roligt tillfälle och inte bara som ett tråkigt måste.