Väldigt länge så har undervisningen i skolan utgått ifrån
"svarta tavlan". Och för eleverna som gått i skolan har detta såklart
inneburit begränsningar då texten suddas ut efter lektionens slut, och den
finns inte att titta på igenom om inte eleven själv antecknat allting. För
elever som varit frånvarande på lektionen finns det ingen chans att veta vad
som sagts.
Detta tyckte jag
under min skoltid var relativt bra då det blev en morot för att alltid vara
närvarande , trots förkylningar eller huvudvärk. Å andra sidan var man rädd för att
missa en lektion då man visste att man hamnade efter om man inte hade någon
snäll kamrat som kunde anteckna åt en.
Datortätheten och tekniken ökar i skolan
för var dag som går, vi har alla läst Dan Åkerlunds text; Klassen i dialog med omvärlden. Där beskrivs det att vid nyåret
2011/12 hade cirka hälften av alla kommuner i Sverige påbörjat en
utveckling mot en dator per elev, och i majoriteten av alla kommuner så pågår
eller finns det planer om det. http://danakerlund.se/files/klassen-i-dialog-inlaga.pdf
Vad betyder då datortätheten och strävan
efter ökad teknik i klassrummen för läraren?
När jag går ut som nyexaminerad så kommer
jag att uppfatta den ökade tekniken i klassrummen som positiv. Jag är relativt
ung och har vad jag anser en god kunskap om hur tekniken kan användas, (iallafall efter den här kursen).
Jag är uppvuxen med tekniken och lärt mig hantera den. Å andra sidan så tror
jag inte att alla dagens lärare anser att tekniken endast är positiv, många vet
inte hur en surfplatta fungerar eller hur man laddar ner program och appar, då
de inte är uppvuxna med det. Det är lätt att pedagogen då hamnar i en position
där eleverna kan mer än läraren. Det är viktigt att man har kunskap om och hur
man använder tekniken man vill arbeta med.
Teknik och datorer kan vara mycket bra på
många sätt, men den kan inte ersätta en duktig pedagog. Det gäller att
hitta rätt metod så att tekniken gynnar undervisningen.
Hildur Pettersson
Svarta tavlans begränsning har jag inte tänkt på så som du beskriver, men visst var det så?!
SvaraRaderaJag var nog en antecknande elev, vill jag minnas, så jag fick nog med mig mycket. Men det är klart, man var tvungen att vara mer fokuserad när informationen inte gick att hämta i efterhand. Och det kanske var ett plus?
Jag håller med dig, den ökade användningen av digitala verktyg är något positivt, och nödvändigt för att eleven ska nå läroplanens mål att eleven efter genomgången grundskola ”kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande” (Lgr 11).
Jag menar att det är varje kommuns ansvarsplikt att se till att det finns resurser för den ökade tillgången på utrustning samt fortbildning för lärare inom just användande av digitala verktyg. Det bör finnas ett minimikrav på it-kunskapen hos läraren likaväl som att det idag finns krav på behörighet.
Tack för ett bra inlägg!
Precis som du skriver så finns det säkert lärare som tycker att detta är både positiv och negativt. Jag håller med dig, jag anser att det är positivt. Vi lever idag i ett teknik-samhälle och det man ibland upplever är att dem som är yngre än en själv ofta har bättre och större kunskap om just appar, datorer etc. Jag anser att det är viktigt att vi som blivande lärare håller oss uppdaterade när det gäller teknik eller digitala verktyg i skolan. Som vi redan vet så lär sig alla elever idag på olika sätt, att man som lärare har möjlighet att påverka undervisningen m.h.a material, digitala verktyg etc. är väl fantastiskt bra. Att vi idag ändå har möjligheten att välja och hjälpa varje elev på bästa sätt, samma möjligheter som vi har idag hade vi ju faktiskt inte för 15 år sedan.
SvaraRaderaBra skrivet!
SvaraRaderaJag tror att fortbildning inom användning av teknik i undervisningen bör pågå, det bör vara något som alla lärare får ta del av. Som lärare behöver man veta hur man integrerar tekniken i de pedagogiska processerna. Lärandet och undervisningen ska vara det centrala. Det viktigaste ska inte vara att använda sig av teknik. Men vet man hur tekniken ska användas för att främja undervisning, anser jag, att det verkligen är effektivt.
Tack för ett bra inlägg!
SvaraRaderaInstämmer faktiskt eftersom jag läste en artikel om detta du just skriver om och det är också en av de anledningarna till lärandet i skolan inte är framåtskridande. Jag anser att med en högre datortäthet men pedagoger som inte kan utnyttja verktyget till fulla kommer det att inte tillföra något nytt lärande för eleverna, tyvärr.
Varsågod här delar jag med mig utav denna artikel som jag läst:
http://skollyftet.se/2012/08/08/digitala_verktyg_fran_vad_till_hur/