tisdag 8 december 2015

Känner du igen mig?

Nu har jag genomfört min observation. Jag var på den skola där jag en gång för några år sedan gick på låg och mellanstadiet.

När jag öppnade dörrarna in till fritids lokaler var det som att jag åkte tillbaka i tiden. Allt såg ut precis som då fast mycket mindre. Det hade krympt... När mina lärare såg mig undrade jag om de kände igen mig då skrattade de och gav mig en kram, självklart!

Senare när det var dags att observera var jag osäker på vad jag skulle få se. Det var regnigt, kallt och det blåste halv storm. Skulle det ens komma ut några barn? Vad skulle de göra? Kanske skulle alla sitta med sina mobiler eller stå och gömma sig under cykelställets tak..? Med all den nya tekniken som finns tillgänglig kanske rasten har förändrats?

Men då ringde klockan för rast och allt blev som vanligt. Dunken, fotboll, hopprep, bandy, datten i klätterställning. Samma lekar som jag lekte. Inget hade förändrats. Jo en sak, det var flera barn som inte kunde prata svenska. Men det gjorde inget de svensktalande barnen förklarade, hjälpte och visade hur det skulle gå till. Fast de inte pratade samma språk kunde de leka tillsammans och ha roligt!

Jag tycker det är viktigt med data och teknik i skolan så att man förbereder eleverna för framtiden men jag tror inte att rast leken kommer försvinna, om inte vi låter den göra det!


Vad tror ni? Vad har ni observerat? 

5 kommentarer:

  1. Hej, vad roligt att de kom ihåg dig. Jag håller med att det är viktigt med data och teknik men det börjar bli för mycket. Jag hade ingen egen dator i skolan förrän på gymnasiet, det var lite sent utan det hade behövts på högstadiet. Men låg och mellan räcker det med en ``lånedator´´som de kan använda vid speciella tillfällen. Den skolan jag var på var det endast vissa rastvakter och lärare som hade telefonerna uppe, jag såg inga barn. På lektionstid var det penna och papper och inga datorer. Vid trean och upp kan man ha lånedatorer inte innan anser jag men det är bara att vänja sig vid att de säkert ska ha det från 6 års ålder om inte tidigare. Rasten behövs då de kan springa av sig och umgås med varandra. Utan rasten kommer många vara väldigt trötta vid skolbänken.

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att de kände igen dig och att skolan var sig lik! Själv var jag på min gamla högstadieskola som förvandlats till mellanstadieskola. Jag måste säga att klimatet kändes rätt kalt och tråkigt. Förmiddagsrasten var trevlig och full av lugn och glädje. Men eftermiddagsrasten följdes av många rastvakter och bråk. Det känns som att det blivit hårdare än när jag var ung. Då hade vi inga rastvakter.

    SvaraRadera
  3. Under de två rasterna som jag observerade, var leken rätt enformig. Skolgården är väldigt stor och för ett par dagar sedan hade den första snön kommit men som sedan har förvandlat hela skolgården till is. Barnen lekte med snölekar, eller hackade is. Det jag kunde tydligast se, var vilken skillnad det var på hur barnen lekte och vilken stämning det var. Första rasten var mest mellanstadieelever och där spelade de mest fotboll eller stod och pratade och de flesta verkade ha roligt. Rastvakterna stod mer eller mindre samlade i en grupp och pratade. Andra rasten var förskoleklass och lågstadiet. Här var det mest rollspel och de samarbetade mycket i leken. Det förekom också fotboll men här var inte alls stämningen trevlig. Konflikterna avlöste varandra... :/ Här fick en rastvakt närvara hela tiden. Jag kan tycka att de borde avbryta leken iom att nta konflikter ständigt blossade upp och att de skulle tagit tag i grundproblemet. Inte då på plats, eftersom barnen var upprörda, utan senare under dagen under sansade förhållande. Det kanske de gjorde? Det har jag ingen aning om..

    Idag lämnade jag mitt barn på sin skola och då hade mellanstadiet rast. Vilken skillnad på lek. Förutsättningarna var visserligen annorlunda (ingen snö samt en annan skolgård) men leken var annorlunda på något vis. Barnen och rastvakterna lekte tillsammans. Det var liv och rörelse precis överallt. Det var härligt att se! Vad som egentligen gjorde att jag upplevde dessa två mellanstadierasterna är jag osäker på.. Kanske "såg" jag på ett annorlunda synsätt idag?

    SvaraRadera
  4. Under de två rasterna som jag observerade, var leken rätt enformig. Skolgården är väldigt stor och för ett par dagar sedan hade den första snön kommit men som sedan har förvandlat hela skolgården till is. Barnen lekte med snölekar, eller hackade is. Det jag kunde tydligast se, var vilken skillnad det var på hur barnen lekte och vilken stämning det var. Första rasten var mest mellanstadieelever och där spelade de mest fotboll eller stod och pratade och de flesta verkade ha roligt. Rastvakterna stod mer eller mindre samlade i en grupp och pratade. Andra rasten var förskoleklass och lågstadiet. Här var det mest rollspel och de samarbetade mycket i leken. Det förekom också fotboll men här var inte alls stämningen trevlig. Konflikterna avlöste varandra... :/ Här fick en rastvakt närvara hela tiden. Jag kan tycka att de borde avbryta leken iom att nta konflikter ständigt blossade upp och att de skulle tagit tag i grundproblemet. Inte då på plats, eftersom barnen var upprörda, utan senare under dagen under sansade förhållande. Det kanske de gjorde? Det har jag ingen aning om..

    Idag lämnade jag mitt barn på sin skola och då hade mellanstadiet rast. Vilken skillnad på lek. Förutsättningarna var visserligen annorlunda (ingen snö samt en annan skolgård) men leken var annorlunda på något vis. Barnen och rastvakterna lekte tillsammans. Det var liv och rörelse precis överallt. Det var härligt att se! Vad som egentligen gjorde att jag upplevde dessa två mellanstadierasterna är jag osäker på.. Kanske "såg" jag på ett annorlunda synsätt idag?

    SvaraRadera
  5. Skolan jag observera på är från f-åk 6, det är stor skillnad på vad 6-9 åringar gör på rasten jämfört med 10-12 åringar. Barnen på lågstadiet var väldigt kreativa och fantasifulla och lät alla vara med, stora som små, tjej eller kille, svensk eller inte. Väldigt fascinerande att se att de mindre barnen inte gjorde skillnad på någon. Men när de äldre barnen kom ut så såg man grupperingarna. Tjejer för sig och killar för sig, med grupper som var klassvisa. För dessa elever så var inte lek något som lockade dom, antar att dom "växt ifrån" det eller att det inte är så "coolt" att leka lekar på rasten. Där var det mest häng utanför ytterdörrarna eller i vissa fall i korridorerna. Det som jag anser spelar roll i observationen är inte kön, ursprung eller något sådant utan det är åldern som spelar roll.

    SvaraRadera