söndag 27 december 2015

Formativ och summativ återkoppling

I James Nottinghams bok ”Utmanande undervisning i klassrummet” får vi som framtida lärare många smarta och användbara tips, bland annat gällande formativ och summativ återkoppling/bedömning.
Formativ bedömning betyder alltså att man skapar en återkoppling – läraren kommer med bland annat förklaringar och uppföljningar till varför eleven fick ett visst betyg eller respons på sina arbeten. Detta ska alltså hjälpa eleven att göra bättre ifrån sig under sina arbeten. Summativ bedömning är också en typ av återkoppling, detta är dock en återkoppling som görs när arbetet är slutfört, då genom exempelvis betyg eller poäng.

På sida 31 i Nottinghams bok får vi ta del av en jämförelsetabell mellan formativ och summativ återkoppling. Tabellen visar att bekräftande eller korrigerande svar – ”ditt fel är rätt/fel..” – är summativt medans förklarande, diagnostiskt eller utvecklande svar som ”ditt svar är fel eftersom…” är formativ bedömning. Vi får även ta del av ännu en tabell som visar att arbeten med endast kommentarer som bedömning ger 30% nytta och positiva inställningar, medan endast betyg eller betyg och kommentarer inte ger någon nytta, då eleverna nöjer sig med betygen och inte intresserar sig vid kommentarerna, då de redan vet att de har gjort bra eller dåligt ifrån sig.

Kommer ni ihåg hur bedömningen såg ut när ni gick i skolan? När ni nu har läst detta, tänkte ni då något på antingen hur det såg ut när ni gick i skolan? Eller hur du, om du är betygsättande lärare, bedömer och återkopplar utifrån elevernas svar?

De lärare jag hade under gymnasiet var väldigt olika, men jag minns speciellt läraren jag hade i samhällskap. Av henne fick man alltid ett tydligt betyg, men på många av arbetena fick man även formativ bedömning, vilket vi i klassen inte fick från många lärare. Jag tror absolut att formativ bedömning är något man ska sträva efter som framtida lärare, då det, precis som det står i boken, skapar en positiv inställning.

Vad anser ni om formativ och summativ bedöming?  


Referens:
Nottingham, J. (2013). Utmanande undervisning i klassrummet: återkoppling, ansträngning, utmaning, reflektion, självkänsla. Stockholm: Bokförlaget Natur & kultur.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar