I James Nottinghams bok ”Utmanande undervisning i
klassrummet” får vi som framtida lärare många smarta och användbara tips, bland
annat gällande formativ och summativ återkoppling/bedömning.
Formativ bedömning betyder alltså att man skapar en återkoppling – läraren kommer med bland annat förklaringar och uppföljningar till varför eleven fick ett visst betyg eller respons på sina arbeten. Detta ska alltså hjälpa eleven att göra bättre ifrån sig under sina arbeten. Summativ bedömning är också en typ av återkoppling, detta är dock en återkoppling som görs när arbetet är slutfört, då genom exempelvis betyg eller poäng.
Formativ bedömning betyder alltså att man skapar en återkoppling – läraren kommer med bland annat förklaringar och uppföljningar till varför eleven fick ett visst betyg eller respons på sina arbeten. Detta ska alltså hjälpa eleven att göra bättre ifrån sig under sina arbeten. Summativ bedömning är också en typ av återkoppling, detta är dock en återkoppling som görs när arbetet är slutfört, då genom exempelvis betyg eller poäng.
På sida 31 i Nottinghams bok får vi ta del av en jämförelsetabell
mellan formativ och summativ återkoppling. Tabellen visar att bekräftande eller
korrigerande svar – ”ditt fel är rätt/fel..” – är summativt medans förklarande,
diagnostiskt eller utvecklande svar som ”ditt svar är fel eftersom…” är
formativ bedömning. Vi får även ta del av ännu en tabell som visar att arbeten
med endast kommentarer som bedömning ger 30% nytta och positiva inställningar,
medan endast betyg eller betyg och kommentarer inte ger någon nytta, då eleverna nöjer sig med betygen och inte intresserar sig vid kommentarerna, då de redan vet att de har gjort bra eller dåligt ifrån sig.
Kommer ni ihåg hur bedömningen såg ut när ni gick i skolan?
När ni nu har läst detta, tänkte ni då något på antingen hur det såg ut när ni
gick i skolan? Eller hur du, om du är betygsättande lärare, bedömer och
återkopplar utifrån elevernas svar?
De lärare jag hade under gymnasiet var väldigt olika, men
jag minns speciellt läraren jag hade i samhällskap. Av henne fick man alltid
ett tydligt betyg, men på många av arbetena fick man även formativ bedömning,
vilket vi i klassen inte fick från många lärare. Jag tror absolut att formativ
bedömning är något man ska sträva efter som framtida lärare, då det, precis som
det står i boken, skapar en positiv inställning.
Vad anser ni om formativ och summativ bedöming?
Referens:
Nottingham, J. (2013). Utmanande
undervisning i klassrummet: återkoppling, ansträngning, utmaning, reflektion,
självkänsla. Stockholm: Bokförlaget Natur & kultur.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar