söndag 13 december 2015

Påverkas barnens lek av all teknik?


De barn jag observerade under mina observationer hade ofta olika redskap till hands när de lekte, men några få lekte även utan redskap. Jag konstaterade att väldigt många lekte saker som de troligtvis snappat upp från tv-apparaten. På den skolan jag var på fanns det en hinderbana där det bland annat fanns en del då man skulle gå armgång – dvs, de fick inte nudda sanden med fötterna, utan skulle endast använda händerna/armarna och de ringar som formade en ”väg”. Några barn lekte någon typ av ”gladiatorerna” där de skulle hålla sig uppe med armarna och försöka få ned barnet på motsatt sida med hjälp av benen (detta hanns dock inte med under en så lång tid, då rastvakten inte tyckte detta var okej). Det var även några andra killar som lekte ”Minecraft” eller ”Starwars”. 

När vi läser boken ”Perspektiv på lärande” får man bland annat läsa om John Deweys teori ”learning by doing”, som grundar sig i att man lär sig saker genom att utföra något flera gånger, men jag har en fundering – påverkas barnens lekande mycket av vad de ser på exempelvis tv:n eller datorn? Jag ser ett mönster genom dessa lekar, ”minecraft”, ”starwars” samt ”gladiatorerna” är alla baserade på olika typer av teknik – minecraft är ett datorspel och starwars och gladiatorerna är filmer eller tvprogram. Finns det en möjlighet att barnen istället för att - enligt John Deweys teori -  lär sig genom att göra, lär sig genom att se? Vad tror ni?  

Referens:
Phillips, D. C., & Soltis, J. F. (2014). Perspektiv på lärande (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur AB.



7 kommentarer:

  1. Väldigt intressant inlägg!
    Jag tror absolut att barn kan påverkas av det de ser på TV:n/datorn. De lekar som du beskrev att de lekte i den skolan du observerade är ju därifrån. Många av dagens barn spenderar ganska mycket tid just framför TV:n och datorn, så dom snappar liksom upp det de ser. Många barn inspireras, och vill vara eller göra likadant som "saker" de beundrar eller tycker om. Särskilt när de leker. Det kan vara allt från en superhjälte från ett TV-spel, eller olika karaktärer från filmer m.m.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Ja, barnen blir naturligtvis påverkade av allt de ser. I leken testas sedan den nya kunskapen. Därför är det så viktigt att barnprogrammen håller en hög kvalitet. Är det bara jag som känner så, men var inte de bättre förr? Jag tänker exempelvis på "Fem myror..." och "Mupparna".
    Under min rastobservation var det några barn som lekte att de var fattiga och måste sälja pinnar för att få råd med mat. De hade bara en kastrull. Den här leken kändes mycket inspirerad av ett avsnitt i årets julkalender.

    SvaraRadera
  4. Under mina år som vikarie/fritidspedagog stötte jag dagligen på detta. Det är som ni säger, barnen påverkas av det som dem ser på TV. Det gör alla! Det är därför det är så viktigt att allt som sänds på till exempel TV:n eller det som barn har tillgång till på datorn har god kvalitet, då barnen inte endast tar efter de positiva sakerna.

    Så mitt svar på din fråga är följande: Barnen lär sig inte endast genom att göra. Det gör ingen. Vi människor använder alla våra sinnen i vårat lärande och alla våra intryck påverkar detta och hur vi utvecklas. Vi påverkas av allt och alla, på ett eller annat sätt.

    Ett exempel är: När vi lär oss att räkna division så börjar vi med att titta på ett exempel som är gjort av någon annan. Sedan blir vi bättre på detta genom att göra det flera gånger om.

    SvaraRadera
  5. intressant och tankeväckande inlägg!
    Jag tror helt klart att du har en poäng i det du skriver! allt barnen lär sig genom tekniken såsom du nämnde med att de lekte gladiatorerna tror jag verkligen påverkar barns sätt att lekte till en viss del. Det minns jag själv när jag var liten och gladiatorerna blev så hype'at ett tag. Då skulle man göra hinderbanor och använda klätterställningarna som hinder för att tävla mot varandra som gladiatorerna gjorde, och brottningsmatcher på balansgångar osv!
    Så jag tycker verkligen att du har en poäng i det!

    SvaraRadera
  6. Spännande inlägg! Det pratas så mycket om att "barn gör som du gör", vilket ju i sin tur måste innebära att barnen lär sig genom att iakta. Jag tror att barn lär sig oerhört mycket genom att bara betrakta och lyssna och sedan övar sig genom att göra det själv. Om man ser det på det här viset så är det ju tydligt att Deweys teori bara stämmer halvvägs.

    SvaraRadera
  7. Barn är lite som tvättsvampar, dom suger åt sig genom alla sinnen vill jag påstå. Ser man till min "minsting" så är det en hel del som undersöks med händer och framförallt munnen. Hoppar vi upp några steg till min sju åring så är det just nu starwars som gäller, (väldigt mycket reklam på tv senaste månaderna runt star wars har haft en påverkan). Tror många barn i dagens läge spenderar mycket tid runt digitala medel och tappar lite av den fysiska leken. Personligen tycker jag att digitala verktyg i skolan är bra men användandet får inte gå till överdrift, speciellt inte i dom yngre åldrarna där leken är så viktig för deras utveckling. Tekniken får inte komma i vägen för den fysiska leken.

    SvaraRadera