Här kommer våran film där vi förklarar hur vi har planerat en undervisning som handlar om att eleverna ska få kunskap om hur skolan ser ut i olika länder.
Hej, jag tror mycket på skype i skolan och det är bra för att se hur andra har det. Det jag funderar över är om eleverna kommer ha tillräckliga kunskaper för att kunna föra en dialog med barnen och kommer pedagogens tid räcka till för att se till att alla känner sig delaktiga? Men om alla dessa bitar faller på plats så kommer detta säkert bli en spännande och minnesvärd undervisning. =)
Hej grupp 8! Tack för en jättebra redovisning! Tycker det är jättebra att ni för det första utgår ifrån värdegrunden. Det är även väldigt viktigt att man i en ung ålder lär sig att vara källkritisk! Finns mycket dumt att läsa om på nätet... Bra idé att arbeta på detta vis så att eleverna själva kan få uppleva hur olika det kan se ut, och att olika inte nödvändigtvis betyder dåligt. Tycker även att det är en bra idé att låta eleverna komma på egna frågor, så att de känner sig mer delaktiga och att pryda väggarna med elevernas arbeten! God jul på er!
Jag tycker ni har fått med kunskapsmålen i Lgr 11 (Skolverket 2011)bra i era valda ämnen, engelska, so och svenska, kul när man väver samman ämnen och får ut mycket av det, ni får även med teknik då de använder datorerna till att söka efter källor, skriva och att skypa. Låter bra att ni ser vad de har för tidigare kunskap med datoranvändning samt att samla elevernas tankar så att alla är delaktiga och får komma till tals. När det är ett grupparbete med 20 elever har läraren ett ansvar att se till att alla är delaktiga och vågar säga sin mening. Jag har gjort ett liknande arbete i min klass där eleverna arbetade i mindre grupper och där de har tagit reda på hur andra elever har det i skolon i samband med FN-dagen i skolan. Intressant tycker eleverna. Bra arbetat tycker jag. Jag undrar över hur eleverna bedöms individuellt är det i form av formativ bedömning eller skriftliga kommentarer? Hur ser ni vad den enskilda eleven presterar?
Vilken intressant lektionsplanering. Jag tycker ni har fått in kunskapskrav inom de olika ämnena och kopplat ihop de på ett bra sätt. Jag tror att det är väldigt lärorikt och roligt för eleverna att få en använda sig av sina kunskaper i ett "verkligt" sammanhang.
Jag undrar däremot om eleverna har tillräckligt med engelska kunskaper för att kunna använda sig av den i ett sådant här sammanhang och förstå svaren de får av de andra eleverna i Frankrike. Jag upplever ibland att elever tycker att det är jobbigt att prata engelska med varandra bara i klassen. Men om eleverna har tillräckligt med kunskaper inom engelskan och känner sig trygga i den här situationen tror jag att ni har fått till en bra lektion som eleverna säkert kommer uppskatta.
Hej grupp 8. Kul att ni också har valt att använda er av skype, det gjorde vi också. Jag tror att när man skypar med elever från andra ställen så skapar det en nyfikenhet mellan eleverna. Eleverna får även se hur andra har det där de bor. Tack för eran presentation den var intressant och hade ett bra upplägg.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaHej, jag tror mycket på skype i skolan och det är bra för att se hur andra har det. Det jag funderar över är om eleverna kommer ha tillräckliga kunskaper för att kunna föra en dialog med barnen och kommer pedagogens tid räcka till för att se till att alla känner sig delaktiga? Men om alla dessa bitar faller på plats så kommer detta säkert bli en spännande och minnesvärd undervisning. =)
SvaraRaderaHej grupp 8!
SvaraRaderaTack för en jättebra redovisning!
Tycker det är jättebra att ni för det första utgår ifrån värdegrunden.
Det är även väldigt viktigt att man i en ung ålder lär sig att vara källkritisk! Finns mycket dumt att läsa om på nätet...
Bra idé att arbeta på detta vis så att eleverna själva kan få uppleva hur olika det kan se ut, och att olika inte nödvändigtvis betyder dåligt.
Tycker även att det är en bra idé att låta eleverna komma på egna frågor, så att de känner sig mer delaktiga och att pryda väggarna med elevernas arbeten!
God jul på er!
Jag tycker ni har fått med kunskapsmålen i Lgr 11 (Skolverket 2011)bra i era valda ämnen, engelska, so och svenska, kul när man väver samman ämnen och får ut mycket av det, ni får även med teknik då de använder datorerna till att söka efter källor, skriva och att skypa. Låter bra att ni ser vad de har för tidigare kunskap med datoranvändning samt att samla elevernas tankar så att alla är delaktiga och får komma till tals. När det är ett grupparbete med 20 elever har läraren ett ansvar att se till att alla är delaktiga och vågar säga sin mening. Jag har gjort ett liknande arbete i min klass där eleverna arbetade i mindre grupper och där de har tagit reda på hur andra elever har det i skolon i samband med FN-dagen i skolan. Intressant tycker eleverna. Bra arbetat tycker jag.
SvaraRaderaJag undrar över hur eleverna bedöms individuellt är det i form av formativ bedömning eller skriftliga kommentarer?
Hur ser ni vad den enskilda eleven presterar?
Vilken intressant lektionsplanering. Jag tycker ni har fått in kunskapskrav inom de olika ämnena och kopplat ihop de på ett bra sätt. Jag tror att det är väldigt lärorikt och roligt för eleverna att få en använda sig av sina kunskaper i ett "verkligt" sammanhang.
SvaraRaderaJag undrar däremot om eleverna har tillräckligt med engelska kunskaper för att kunna använda sig av den i ett sådant här sammanhang och förstå svaren de får av de andra eleverna i Frankrike. Jag upplever ibland att elever tycker att det är jobbigt att prata engelska med varandra bara i klassen. Men om eleverna har tillräckligt med kunskaper inom engelskan och känner sig trygga i den här situationen tror jag att ni har fått till en bra lektion som eleverna säkert kommer uppskatta.
Hej grupp 8. Kul att ni också har valt att använda er av skype, det gjorde vi också. Jag tror att när man skypar med elever från andra ställen så skapar det en nyfikenhet mellan eleverna. Eleverna får även se hur andra har det där de bor.
SvaraRaderaTack för eran presentation den var intressant och hade ett bra upplägg.