Nu
är vi igång med andra kursen. Litteraturen är läst och vi har fått lyssna på
föreläsning om specialpedagogik av Lotta Österling. Mycket intressant och
givande!
Vi har under den senaste veckan haft en hel del strul med Skype, det hackar och vi hör inte varandra.
För att inte komma efter i studierna så har vi idag bestämt träff i Skövde, vi ska ta igen missad tid och gå igenom vårt seminarium inför måndagen.
Temat är specialpedagogik, för oss är specialpedagogik något som delvis finns i klassrummet i den vanliga pedagogiken och en resurs utanför. Den ska förebygga eventuella problem minska risken för att dem uppkommer. Det är skolans ansvar att alla elever ska nå målen och om eleven inte gör det ska extra stöd ges.
(Skollagen kap 3.). Eleven ska ges stöd och stimulans så att hon eller han ska utvecklas så lågt som möjligt! Specialpedagogen ska finnas som stöd till den ansvariga pedagogen och vara en hjälpande hand i svåra situationer som pedagogen inte har tid eller resurs till att lösa själv.
Man måste tänka på att pedagogen kanske har 20 elever till utöver den eleven som behöver stödet. Är det rättvist då för den eleven med svårigheter att räkna matte med resterande del av klassen, och endast få en tjugondel av uppmärksamheten när hen behöver betydligt mer bara för att eleven inte ska ses som exkluderad från klassen?
Vi har under den senaste veckan haft en hel del strul med Skype, det hackar och vi hör inte varandra.
För att inte komma efter i studierna så har vi idag bestämt träff i Skövde, vi ska ta igen missad tid och gå igenom vårt seminarium inför måndagen.
Temat är specialpedagogik, för oss är specialpedagogik något som delvis finns i klassrummet i den vanliga pedagogiken och en resurs utanför. Den ska förebygga eventuella problem minska risken för att dem uppkommer. Det är skolans ansvar att alla elever ska nå målen och om eleven inte gör det ska extra stöd ges.
(Skollagen kap 3.). Eleven ska ges stöd och stimulans så att hon eller han ska utvecklas så lågt som möjligt! Specialpedagogen ska finnas som stöd till den ansvariga pedagogen och vara en hjälpande hand i svåra situationer som pedagogen inte har tid eller resurs till att lösa själv.
Man måste tänka på att pedagogen kanske har 20 elever till utöver den eleven som behöver stödet. Är det rättvist då för den eleven med svårigheter att räkna matte med resterande del av klassen, och endast få en tjugondel av uppmärksamheten när hen behöver betydligt mer bara för att eleven inte ska ses som exkluderad från klassen?
Grupp 8.
Precis, vi har diskuterat detta fram och tillbaka ganska ingående nu. Det är ju ett evigt balanserande som det beskrivs i kapitlet i Lärande, skola, bildning som Lisa Asp Onsjö skrivit. Om Specialpedagogiken får ta för stor plats urholkas den "vanliga" undervisningen, vilket leder till mer specialundervisning o.s.v.
SvaraRaderaIntessant det ni skriver att det är skolans uppgift att alla elever får det stöd de har rätt till. Med detta uttryck "skolan" verkar det tyckas snarare lärarens ansvar först och främst att se till att alla elever når sina kunskapsmål och får det individuella stöd de behöver. Ett mycket stort ansvar har lagts på lärarrollen de senaste åren. Är en elev i behov av en stödresurs eller specialpedagog verkar det vara till stor del upp till läraren att helst klara av alla elever oavsett om de har funktionshinder eller neuropsykologiska funktionshinder. Alla har ju rätt att vara inkluderade i klassen och det verkar som att detta ska läraren helst klara av själv. Genom att iordningställa miljön, anpassa lektionerna och ge alla individer den tid och det lärande de har rätt till. Att kommunerna inte ger det stöd i form av ekonomiskt bidrag som behövs för en extra resurslärare verkar vanligt. Hur kan då lagar stiftas som inte sedan ges ekonomiskt stöd för och framför allt inte hjälper de elever som har rätt till det. Ansvaret blir då lärarens och skolans uppgift att lösa med ekonomiskt bidrag eller ej.
SvaraRaderaSkype krångel är vi fler som kan skriva under på. Det är sant det ni skriver att det är upp till skolan att barnen ska få hjälp av specialpedagog när det behövs. Men det är även viktigt för den eleven som kommit längre i till exempel matte (som ert exempel) att få mer utmanande undervisning så hen inte tröttnar.
SvaraRaderaSkype krångel är vi fler som kan skriva under på. Det är sant det ni skriver att det är upp till skolan att barnen ska få hjälp av specialpedagog när det behövs. Men det är även viktigt för den eleven som kommit längre i till exempel matte (som ert exempel) att få mer utmanande undervisning så hen inte tröttnar.
SvaraRaderaVi i grupp 15 har gått över till Hangouts, det verkade fungera utomordentligt bra t.o.m. här på den sörmländska landsbygden!
SvaraRaderaTråkigt när tekniken krånglar och att studierna ska komma i kläm pga detta. Vi hade liknande problem vid vår redovisning, vilket tog utav vår tid. När det sen gäller specialundervisning så håller jag med er, man måste utgå från individens/individernas bästa och ibland kanske det skulle vara bättra att exkludera? Mindre klasser och fler resurser är det som krävs för att utesluta exkludering, fram tills dess kan man fråga sig vad som egentligen är bäst?
SvaraRaderaTeknik är underbart!! Vi har också haft problem med Skype, men har också turen att vi kan ha fysiska träffar i Skövde.
SvaraRaderaGillar verkligen det dilemmat som ni tar upp kring specialpedagogik, för det känns som ett väldigt vanligt dilemma som många pedagoger idag ställs inför. Inkludering är absolut något bra, om det passar eleven som ska inkluderas och inte går ut över övriga elever. När man läser skollagen kap.3 så blir man ännu mer fundersam över hur man tänker kring resurser i och till skolan. Jag tycker ofta man får höra att det inte finns pengar till den typen av resurs och allt mer läggs på den enskilda pedagogen...
Våra barn kostar engagemang, pengar, och tid, men det är ju en investering som visat sig vara vinnande genom historien!