onsdag 18 november 2015

Perspektiv på lärande

Som ni säkert vet så är lärande något väldigt omdiskuterat och alla, även de som kanske inte borde, vill gärna lägga in sin åsikt om vad som är ”den rätta vägen”. Därför finns det också väldigt många olika teorier om hur lärande går till. Det är ett väldigt viktigt och intressant ämne.

Behaviorism är en av de klassiska lärteorierna, enligt den så är allting som inte går att observera som tankar och känslor oviktiga och det enda man tittar på är beteendet och hur det skapas. Bland annat så använde man tekniken ”trial and error” då man provade sig fram tills man gjorde rätt. När man gjorde rätt blev man belönad.

Till skillnad från behaviorismen som fokuserar på individen så finns ”social learning theory” av Bandura där man lär sig genom att titta på hur andra gör. Där har man bland annat i åtanke flera kognitiva aspekter som tex hur ens självförtroende är och om man gillar/ogillar de personer man observerar.

Kanske är det så att olika lärteorier fungerar olika bra i olika sammanhang och för olika människor. En del kanske lär sig bättre av att titta på medans någon annan gör något, och andra lär sig mer av att få testa själv. Utav de teorier jag har läst så var det ingen som var helt perfekt. Jag tror snarare att det kan vara en blandning utav flera olika teorier och att det inte finns något rakt svar. Vad tycker ni?


Här är en länk där de (på engelska) förklarar olika lärteorier. De första minuterna förklarar Banduras experiment - att lära genom att observera en modell

https://www.youtube.com/watch?v=128Ts5r9NRE

https://www.youtube.com/watch?v=hHHdovKHDNU  - sammanfattande video av experimentet

12 kommentarer:

  1. Jag tror absolut att det är upp till varje individ att lära sig av olika teorier, samtidigt finns det ju en anledning till att de är allmängällande teorier; de funkar för alla. Men jag är överens med er om att det säkert är en teori som stämmer in lite bättre på varje elev. Min åsikt är att det är lärarens jobb att så snart som möjligt lära sig vilket sätt som passar varje elev bäst och utefter det utforma arbetsuppgifter som passar varje enskild elev.

    SvaraRadera
  2. Ja, teorier är intressanta och vissa ibland mer relevanta än andra och ibland relevanta och ibland inte! Man har länge pratat om att människor-barn har en viss inlärningsstil, så som kinestetisk, visuell, auditiv osv och att man som lärare behövde veta vilken inlärningsstil varje enskild elev hade. Nu har det framkommit att inlärningsstilen vid varje inlärningstillfälle alternerar hos varje elev och att det är mer komplext än vad man tidigare trodde. Det hade jag kunnat sagt för länge sedan! 😉

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska vara ;) på slutet men bloggöverföringen ändrade mina mobilsymboler!

      Radera
  3. Ja helt klart så lär sig alla olika, så man måste ju som lärare försöka se vilket det bästa alternativet är till de man ska undervisa. Själv tycker jag att pragmatismen och det sociokulturella perspektiven är de som skulle passa mig själv bäst när jag ska lära mig något nytt. Att fysiskt göra något och att samspela med andra människor ger mig det bästa resultatet.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker precis som du det finns något som är bra i varje teori som passar olika elever eller i en kombination av olika teorier. Vi lär oss på olika vis, det är bara att kolla på oss själva och hur vi arbetar i grupp där vi har olika arbetssätt, självklart har eleverna det också.

    SvaraRadera
  5. Detta är intressanta aspekter då jag personligen håller med om att vissa teorier funkar bättre i vissa klassrum än andra. Man måste nästan testa lite för varje klassrum och elev för att komma fram till vad som passar mest. Detta kan vara svårt att läsa sig till för det är något som kommer med erfarenhet. Det kanske bara är jag som tycker? För jag tror att med erfarenhet så lär man sig att hantera eleverna på ett annat sätt än vad man gjorde i början av sin karriär och kan även vara mer flexibel som lärare och jobba på att se varje elevs behov

    SvaraRadera
  6. Detta är intressanta aspekter då jag personligen håller med om att vissa teorier funkar bättre i vissa klassrum än andra. Man måste nästan testa lite för varje klassrum och elev för att komma fram till vad som passar mest. Detta kan vara svårt att läsa sig till för det är något som kommer med erfarenhet. Det kanske bara är jag som tycker? För jag tror att med erfarenhet så lär man sig att hantera eleverna på ett annat sätt än vad man gjorde i början av sin karriär och kan även vara mer flexibel som lärare och jobba på att se varje elevs behov

    SvaraRadera
  7. Jag anser också att en blandning av de olika teorierna är nog det bästa. Just pga att det är olika elever i varje klassrum och man måste se helheten till varje klass och elev. Det är viktigt att komma ihåg att alla barn är olika, och därmed lär sig på olika sätt. Det är ju jätte bra att man som lärare har möjlighet att påverka undervisningen samt forma den så att varje lektion blir anpassad för just sin klass. Tror också att det är viktigt att man som lärare inte ”fastnar” vid ett tänk, utan vågar prova på olika metoder för att inte göra undervisningen enformig.

    SvaraRadera
  8. Jag tror precis som du skriver att det är bra med en blandning mellan teorierna i skolan. Sen är de olika teorierna, precis som du säger, olika relevanta i olika sammanhang. Jag kunde själv först inte förstå hur man kunde använda sig av behaviorismen i skolan då den för mig kändes mer eller mindre som en härskarteknik. Men ju mer jag tänkte efter (och diskuterade med mina gruppkompisar) desto mer klart blev det att behaviorism används väldigt ofta. Jag tror dock som sagt inte enbart att man kan använda sig av behaviorism utan behöver mixa upp det lite. Det är en viktig uppgift för läraren att se till att upprätthålla en god balans mellan olika sätt att lära ut.

    SvaraRadera
  9. Teorier om lärande är intressant och vi har både gamla och nya teorier att ta del av.
    Men jag tror inte att man som lärare kan utgå från endast en teori utan man får ta lite från olika teorier. Jag håller med dig om det du skrev i inlägget: att ingen teori är helt perfekt. Man måste även anpassa sitt sätt att undervisa då elever lär olika.

    SvaraRadera
  10. Jag tror helt klart på det du skriver att man ska som lärare använda olika aspekter, såsom att låta eleverna lära sig igenom andra elever och även låta dem prova sig fram tills de får rätt och sedan belöna dem för ansträngningen. Som färdiga lärare tror jag att när vi sedan ställs inför våra framtida klasser kommer bli duktigare och duktigare genom erfarenheter och råd från kollegor hur vi ska behärska de olika perspektiven på bra sätt.
    Det är som sagt en väldigt viktig del som lärare att kunna lära ut på olika perspektiv för att få eleverna att lära sig och vara trygga i skolan.

    SvaraRadera
  11. Håller med till 100%! Finns det ens några fördelar med att bara tro på en av dessa teorier? Att läsa om dessa teorier och fördjupa sig ger ju självklart en bredare syn på inlärning och öppnar upp vårt synsätt. Att sedan reflektera vidare och att själv ta ställning till vad man tror på är nog jätteviktigt. Och i den processen kommer iallafall jag ta med mig lite från varje perspektiv.

    SvaraRadera