torsdag 7 januari 2016

Seriestripp: Lära sig svåra saker


På den skola jag jobbar på finns det en nybyggd hinderbana med en del där man ska klättra armgång. Många barn vet hur man gör och leker exempelvis "gladiatorerna", men sedan finns det även många som inte kan klättra armgång. Varje rast är det barn som försöker lära sig att gå armgång, och många gånger försöker de barn som kan, förklara för de barn som inte riktigt har lärt sig än. Jag har sett många barn som nu kan gå armgång, men som hade stora problem att göra det när de precis skulle lära sig. Efter att ha studerat hur de andra barnen har gjort, samt tränat och tränat, har de äntligen lärt sig.

Nu när barnen har lärt sig kommer de ofta fram till oss frökar för att visa oss olika saker, varpå vi självklart säger att de är duktiga. Jag tycker att det är roligt att se andra barn hjälpa och lära sina vänner, då jag tror att barn lär sig bäst av sina kompisar. Efter att ha läst Perspektiv på lärande kan jag absolut tro att barnen vill lära sig olika svårare saker, för att få höra att de är bra - som en belöning. Vad tror ni? 



Referens:
Phillips, D.C., & Soltis, J.F. (2014). Perspektiv på lärande. Lund: Studentlitteratur.

5 kommentarer:

  1. Jag tror att ett barn som har kämpat med något en längre tid och sedan äntligen klarar det, som i ditt exempel med armgång, gärna vill visa upp det då de känner sig stolta över det de åstadkommit. Genom att då ge beröm tror jag att barnet känner sig ännu mer stolt över sig själv och blir mer villig att testa nya saker. Så jag tror att det beröm som barnet kan få när denne har lärt sig något nytt kan fungera som en motivation till att lära sig nya svåra saker och utmana sig själv.

    Det var roligt att få ta del av din seriestripp och text då det är härligt att få höra om elever som hjälper varandra att utvecklas.

    SvaraRadera
  2. Jag tror verkligen att barn växer när de klarat av något som de tidigare sagt att de ej kommer att klara eller som de tror är för svårt. Jag har vid flera tillfällen på det fritidshem jag jobbar på sett flera elever som kommit till mig för att be om hjälp, många gånger när jag ser att de faktiskt kan klara det själv utan min hjälp och ber dem att försöka själva istället. När de senare kommer tillbaka och har klarat det som de innan förklarat för mig som helt omöjligt, det verkligen lyser om dem och de vill förklara hela processen. Det är sådana här gånger som man ser vad eleverna verkligen klarar av bara om dem försöker. Jag tror därmed att det kan vara likadant i klassrummet där elever tar läraren för snabbt för att få hjälp eller vägledning istället för att själv försöka en gång till. Även detta med att ta hjälp av en kompis är bättre än att direkt ta hjälp av läraren, tycker jag.
    Sen självklart tror jag att det ibland ligger lite lathet i grunden men då är det en bra sak att låta dem försöka själva. Att berömma på rätt sätt efter att eleverna visat vad de klarat av tror jag är väldigt viktigt, att man inte bara säger "vad bra" "vad duktig du är" osv utan utvecklar och kanske ställer frågor och berömmer det som eleven gjort. Tack för en fin seriestripp! Härligt när man ser hur elever hjälper varandra.
    // Marielle

    SvaraRadera
  3. Jag tror absolut att barn blir mer motiverade att klara av saker när de får en belöning (som i ditt exempel beröm att de klarat något svårt) Men som lärare är det nog också viktigt att kunna ge lagom med beröm då eleverna inte ska få beröm för att de gjort den enklaste eller självklara saken tex. tagit på sig jackan. Däremot om en elev frågar en ensam elev på rasten om han eller hon vill vara med och leka tycker jag att de förtjänar beröm. Det gäller att berömma rätt saker så att eleverna inte blir bortskämda i beröm.

    SvaraRadera
  4. Bra seriestripp! Helt klart har belöningen i form av beröm något med det att göra. Alla, både barn och vuxna vill ha respons och bekräftelse på att vi är duktiga, och att vi duger. Däremot borde vi som blivande lärare uppmuntra alla att hjälpa och visa de som inte kan, för jag tror verkligen på att man lär sig väldigt mycket av varandra. Dessutom kanske det i vissa fall är enklare och mindre "skämmigt" att be en kompis om hjälp om det är något man inte förstår istället för att fråga en lärare, för ingen vill ju verka vara dum.

    SvaraRadera
  5. Bra inlägg! det spelar ingen roll om det är ett barn eller en vuxen, alla vill att de ska vara uppmuntrade och att få beröm sen, eftersom man bli verkligen stolt över sig själv och detta hjälper en att fortsätta leta efter nya saker, för då tänker man att jag kan!

    SvaraRadera