Detta illustrerar vad jag tror är ett vanligt problem i skolans värld, pedagogen visar hur man löser ett enskilt problemen men lär inte ut hur man löser fler liknande problem.
Vi måste lära oss hur man ger eleverna rätt verktyg, och hittar en fungerande strategi som håller i längden och inte för stunden, så att eleverna kan tillämpa sina kunskaper och färdigheter i olika situationer. Och vi måste lära oss hur vi får eleverna att bli tillräckligt duktiga på det aktuella området så att de kan utvidga sin kunskap till andra områden. En svår men ack så viktig uppgift.
Referens:
Phillips, D.C., & Soltis J.F. (2014). Perspektiv på lärande. Lund. Studentlitteratur
Jag hoppas du har fel när det gäller det du tror, att det är ett vanligt problem vi ser i seriestrippen. Det känns lite 1900 talet över tanken med undervisningsmetoden, tro mig, jag har själv upplevt den. Jag har inte så mycket erfarenhet från skolans värld vad gällande läranderollen, däremot så har jag fem barn i grundskolan och det känns inte som skolan de går i jobbar särskilt ofta på detta viset. I den bästa av världar så försöker nog de flesta lärare att anpassa sitt lärande till så många som elever möjligt.
SvaraRaderaJag hoppas du har fel när det gäller det du tror, att det är ett vanligt problem vi ser i seriestrippen. Det känns lite 1900 talet över tanken med undervisningsmetoden, tro mig, jag har själv upplevt den. Jag har inte så mycket erfarenhet från skolans värld vad gällande läranderollen, däremot så har jag fem barn i grundskolan och det känns inte som skolan de går i jobbar särskilt ofta på detta viset. I den bästa av världar så försöker nog de flesta lärare att anpassa sitt lärande till så många som elever möjligt.
SvaraRaderaNär jag gick på högstadiet under slutet av 70-talet, var undervisningen på det här viset. Det gjorde att jag förstod mindre och mindre hur man skulle lösa matteuppgifterna. Nu när jag läste upp mina betyg inser jag hur viktigt det är att man förstår själva uppgiften, innan man ska lösa den. Därför ar det mycket noga hur läraren förklarar uppgiften, så att alla elever har förstått den.
SvaraRaderaIntressant detta med att i klassrummet förstår eleverna men när de sitter hemma vid köksbordet så minns de ingenting. Jag känner igen mig allt för väl! Men hur ska man få kunskapen att fastna och kunna tillämpas på fler uträkningar än just det som läraren visade på tavlan?
SvaraRaderaIntressant detta med att i klassrummet förstår eleverna men när de sitter hemma vid köksbordet så minns de ingenting. Jag känner igen mig allt för väl! Men hur ska man få kunskapen att fastna och kunna tillämpas på fler uträkningar än just det som läraren visade på tavlan?
SvaraRadera